Aktualności

Kategorie konkursowe - poznajcie je lepiej

2019-06-26

Kategorie konkursowe w plebiscycie Słoneczniki opierają się na koncepcji inteligencji wielorakich opracowanej przez amerykańskiego psychologa, profesora Uniwersytetu Harvarda, Howarda Gardnera. Zgodnie z teorią opracowaną przez niego w 1983 roku istnieje kilka rodzajów inteligencji. Każdy człowiek posiada je wszystkie, rozwinięte w różnym stopniu. Inteligencje te współpracują ze sobą. Wcześniej mówiono o inteligencji jako o czymś wrodzonym i niezmiennym. Według Howarda Gardnera poszczególne inteligencje możemy doskonalić.

 

Kategoria JĘZYK – odpowiada rozwijaniu u dziecka inteligencji językowej.

 

Inteligencja językowa (zwana też lingwistyczną) wiąże się z wrażliwością język mówiony i pisany, na dźwięki i rytmy. Inteligencja ta wpływa na zdolność do nauki języków obcych. Osoby o rozwiniętej inteligencji językowej posługują się bogatym słownictwem, są wrażliwe na różne funkcje języka.

 

Jak rozwijać u dziecka:

  • wspólne czytanie
  • wymyślanie i opowiadanie historii
  • rozwiązywanie zagadek


Kategoria LOGIKA – odpowiada rozwijaniu inteligencji logicznej/matematycznej

 

Inteligencję logiczno-matematyczną cechuje zdolność do dostrzegania wzorów logicznych i matematycznych, związków między różnymi zjawiskami, przetwarzania liczb, analizy problemów od strony logicznej. Osoby z rozwiniętą inteligencją logiczno-matematyczną lubią rozwiązywać zagadki, łamigłówki, potrafią myśleć abstrakcyjnie.

 

Jak rozwijać u dziecka:

  • poprzez wspólne rozwiązywanie łamigłówek
  • proste zadania matematyczne
  • gry logiczne


Kategoria SZTUKI WIZUALNE – odpowiada rozwijaniu inteligencji wizualno-przestrzennej

 

Inteligencja wizualno-przestrzenna wiąże się z wrażliwością na kolory, kształty, wzory. Osoby o rozwiniętej inteligencji wizualno-przestrzennej potrafią myśleć obrazowo, lubią wykonywać prace plastyczne, potrafią harmonijnie łączyć kolory, są bardzo kreatywne.

 

Jak rozwijać u dziecka:

  • poprzez pokazanie dziecku różnorodnych technik plastycznych
  • wspólne wyjście na wystawę
  • zabawa klockami

 

Kategoria MUZYKA – odpowiada rozwijaniu inteligencji muzycznej

 

Inteligencja muzyczna odpowiada za wrażliwość na dźwięki i rytm. Osoby o rozwiniętej inteligencji muzycznej świetnie czują się podczas tańca, potrafią bezbłędnie odtwarzać dźwięki, dobrze śpiewają. Często posiadają też zdolności językowe. Jest to rodzaj inteligencji, który pojawia się u dzieci najwcześniej i można stymulować jego rozwój od pierwszych dni życia.

 

Jak rozwijać u dziecka:

  • wspólnie słuchać muzyki, nucić, nawet podczas codziennych czynności
  • zabieranie dziecka na koncerty i audycje muzyczne
  • uczęszczanie na zajęcia rytmiczne
  • poprzez naukę śpiewu czy gry na instrumencie


Kategoria RUCH – odpowiada rozwijaniu inteligencji ruchowej


Inteligencja ruchowa odpowiada za dobrą koordynację wzrokowo-ruchową. Przejawia się w świetnej świadomości własnego ciała. Osoba o rozwiniętej inteligencji ruchowej lubi ruch i sport, ale może odnajdywać się dobrze także w zadaniach angażujących tzw. motorykę małą. Lubi majsterkować, rzeźbić, tworzyć. Bywa także bardzo wrażliwa na dotyk.

 

Jak rozwijać u dziecka:

  • wspólnie majsterkować, wycinać, rzeźbić itd.
  • uczestniczyć w sportowych grach zespołowych
  • brać udział w zajęciach tanecznych, gimnastycznych, teatralnych itd.


Kategoria PRZYRODA – odpowiada rozwijaniu inteligencji przyrodniczej

 

Inteligencja przyrodnicza przejawia się w dobrym rozumieniu praw natury oraz dbałością o florę i faunę. Osoba o rozwiniętej inteligencji przyrodniczej potrafi we właściwy sposób korzystać z dobrodziejstw środowiska naturalnego. Potrafi kategoryzować i ustalać hierarchię oraz zauważać wzorce panujące w przyrodzie. Lubi także spędzać czas na świeżym powietrzu, obserwować naturę i kolekcjonować, np. liście czy kamienie.

 

Jak rozwijać u dziecka:

  • tworzenie zielnika
  • uprawianie własnej rabatki
  • wspólne wyprawy do lasu, na łąkę, do parku itd.
     

Ponadto, w każdej z kategorii brany jest pod uwagę rozwój inteligencji społecznej i refleksyjnej.


Inteligencja społeczna przejawia się w umiejętności rozumienia innych ludzi. Osoba o rozwiniętej inteligencji społecznej lubi przebywać wśród innych ludzi, jest zainteresowana kontaktami międzyludzkimi. Jej rozwijanie, wspiera asertywność, umiejętności przywódcze i mediacyjne.

 

Natomiast inteligencja refleksyjna przejawia się rozumieniem własnych odczuć i emocji. Osoba o rozwiniętej inteligencji intrapersonalnej dobrze rozumie samą siebie, swoje potrzeby, myśli i obawy. Potrafi budować motywację wewnętrzną. W rozwoju tego typu inteligencji pomaga podejmowanie własnych decyzji oraz wykonywanie zadań w tempie i zakresie odpowiednim dla danej osoby.

Aktualności – pozostałe:

Rekomendacje

Marta, Poligon Blog:

Bardzo fajna inicjatywa. Docenia tych, którzy starają się przez cały rok, aby odciągnąć dzieci od komputerów, telewizorów, tabletów i smartfonów :)... »

Magda, mama Gabrysi:

To kolejna wasza akcja, mądra i przemyślana! gratuluję i trzymam kciuki!... »

Czesława:

Akcja świetna. Warto nagradzać i promować wszystko to co służy dzieciom.Babcia Czesia... »

Zofia:

Akcja bardzo ciekawa. Pozwala na zgłoszenie wydarzeń, o których może nie słyszało szersze grono i na ocenę ich przez wybitnych ekspertów. Gratuluję pomysłu.... »

Krzysztof:

Inicjatywy dla dzieci powinny być wybierane JEDYNIE przez organy pozarządowe, niezależnie jaki Rząd czy nierząd włada państwem. Oceniane mogą być natomiast jedynie przez rodziców, a nie tych co wiedzą lepiej. Może za lat kilka cywilizacja... »

:

akcja godna naśladownictwa... »

Beata D:

Super akcja... »

Barbara:

Gratuluję pomysłu akcji jestem pod wrażeniem i dziękuję że mogę brać w niej udział.... »

Mariia:

Super pomsł... »

Katarzyna :

Drodzy Organizatorzy, akcja Słoneczniki jest dla nas motywacja, aby podtrzymać emocje towarzyszące prowadzonym przez nas inicjatywom. Dziękujemy, Rodzice, Kadra Przedszkolna i Dzieciaki z Akademii Sztuk Dziecięcych w Warszawie... »

Ewa:

super. popieram pozdrawiam Ewa... »

Mirella:

super mam nadzieje ze da szanse i dzieci beda mogly sie dalej rozwijac... »

Joanna:

Akcja bardzo potrzebna, życzyłabym sobie takich akcji więcej w naszym kraju a przyniesie to tylko korzyść dla nas wszystkich. Gratuluję pomysłodawcy pomysłu na stworzenie tak szczytnej inicjatywy.... »

Edward:

Uważam akcję za bardzo potrzebną i wpisującą się w program uswiadamiania dzieciom ich predyspozycji oraz podnoszenia świadomości własnej wartości, a właczenie do akcji rodziców zwiększy ich zainteresowanie właściwym ukierunkowaniem... »

Ania:

Rodzicem nie jestem , ale moim zdaniem akcja mi się podoba.Jeśli mam być szczera w Polsce występuje mało akcji w których dzieci się mogą realizować.Jest to przykre, kiedy w szkołach nauczyciele skarżą się ,że zakres czytelnictwa... »

Napisz co mylisz o akcji:
© Grupa Czas Dzieci 2021