Aktualności

Kategorie konkursowe - poznajcie je lepiej

2019-06-26

Kategorie konkursowe w plebiscycie Słoneczniki opierają się na koncepcji inteligencji wielorakich opracowanej przez amerykańskiego psychologa, profesora Uniwersytetu Harvarda, Howarda Gardnera. Zgodnie z teorią opracowaną przez niego w 1983 roku istnieje kilka rodzajów inteligencji. Każdy człowiek posiada je wszystkie, rozwinięte w różnym stopniu. Inteligencje te współpracują ze sobą. Wcześniej mówiono o inteligencji jako o czymś wrodzonym i niezmiennym. Według Howarda Gardnera poszczególne inteligencje możemy doskonalić.

 

Kategoria JĘZYK – odpowiada rozwijaniu u dziecka inteligencji językowej.

 

Inteligencja językowa (zwana też lingwistyczną) wiąże się z wrażliwością język mówiony i pisany, na dźwięki i rytmy. Inteligencja ta wpływa na zdolność do nauki języków obcych. Osoby o rozwiniętej inteligencji językowej posługują się bogatym słownictwem, są wrażliwe na różne funkcje języka.

 

Jak rozwijać u dziecka:

  • wspólne czytanie
  • wymyślanie i opowiadanie historii
  • rozwiązywanie zagadek


Kategoria LOGIKA – odpowiada rozwijaniu inteligencji logicznej/matematycznej

 

Inteligencję logiczno-matematyczną cechuje zdolność do dostrzegania wzorów logicznych i matematycznych, związków między różnymi zjawiskami, przetwarzania liczb, analizy problemów od strony logicznej. Osoby z rozwiniętą inteligencją logiczno-matematyczną lubią rozwiązywać zagadki, łamigłówki, potrafią myśleć abstrakcyjnie.

 

Jak rozwijać u dziecka:

  • poprzez wspólne rozwiązywanie łamigłówek
  • proste zadania matematyczne
  • gry logiczne


Kategoria SZTUKI WIZUALNE – odpowiada rozwijaniu inteligencji wizualno-przestrzennej

 

Inteligencja wizualno-przestrzenna wiąże się z wrażliwością na kolory, kształty, wzory. Osoby o rozwiniętej inteligencji wizualno-przestrzennej potrafią myśleć obrazowo, lubią wykonywać prace plastyczne, potrafią harmonijnie łączyć kolory, są bardzo kreatywne.

 

Jak rozwijać u dziecka:

  • poprzez pokazanie dziecku różnorodnych technik plastycznych
  • wspólne wyjście na wystawę
  • zabawa klockami

 

Kategoria MUZYKA – odpowiada rozwijaniu inteligencji muzycznej

 

Inteligencja muzyczna odpowiada za wrażliwość na dźwięki i rytm. Osoby o rozwiniętej inteligencji muzycznej świetnie czują się podczas tańca, potrafią bezbłędnie odtwarzać dźwięki, dobrze śpiewają. Często posiadają też zdolności językowe. Jest to rodzaj inteligencji, który pojawia się u dzieci najwcześniej i można stymulować jego rozwój od pierwszych dni życia.

 

Jak rozwijać u dziecka:

  • wspólnie słuchać muzyki, nucić, nawet podczas codziennych czynności
  • zabieranie dziecka na koncerty i audycje muzyczne
  • uczęszczanie na zajęcia rytmiczne
  • poprzez naukę śpiewu czy gry na instrumencie


Kategoria RUCH – odpowiada rozwijaniu inteligencji ruchowej


Inteligencja ruchowa odpowiada za dobrą koordynację wzrokowo-ruchową. Przejawia się w świetnej świadomości własnego ciała. Osoba o rozwiniętej inteligencji ruchowej lubi ruch i sport, ale może odnajdywać się dobrze także w zadaniach angażujących tzw. motorykę małą. Lubi majsterkować, rzeźbić, tworzyć. Bywa także bardzo wrażliwa na dotyk.

 

Jak rozwijać u dziecka:

  • wspólnie majsterkować, wycinać, rzeźbić itd.
  • uczestniczyć w sportowych grach zespołowych
  • brać udział w zajęciach tanecznych, gimnastycznych, teatralnych itd.


Kategoria PRZYRODA – odpowiada rozwijaniu inteligencji przyrodniczej

 

Inteligencja przyrodnicza przejawia się w dobrym rozumieniu praw natury oraz dbałością o florę i faunę. Osoba o rozwiniętej inteligencji przyrodniczej potrafi we właściwy sposób korzystać z dobrodziejstw środowiska naturalnego. Potrafi kategoryzować i ustalać hierarchię oraz zauważać wzorce panujące w przyrodzie. Lubi także spędzać czas na świeżym powietrzu, obserwować naturę i kolekcjonować, np. liście czy kamienie.

 

Jak rozwijać u dziecka:

  • tworzenie zielnika
  • uprawianie własnej rabatki
  • wspólne wyprawy do lasu, na łąkę, do parku itd.
     

Ponadto, w każdej z kategorii brany jest pod uwagę rozwój inteligencji społecznej i refleksyjnej.


Inteligencja społeczna przejawia się w umiejętności rozumienia innych ludzi. Osoba o rozwiniętej inteligencji społecznej lubi przebywać wśród innych ludzi, jest zainteresowana kontaktami międzyludzkimi. Jej rozwijanie, wspiera asertywność, umiejętności przywódcze i mediacyjne.

 

Natomiast inteligencja refleksyjna przejawia się rozumieniem własnych odczuć i emocji. Osoba o rozwiniętej inteligencji intrapersonalnej dobrze rozumie samą siebie, swoje potrzeby, myśli i obawy. Potrafi budować motywację wewnętrzną. W rozwoju tego typu inteligencji pomaga podejmowanie własnych decyzji oraz wykonywanie zadań w tempie i zakresie odpowiednim dla danej osoby.

Aktualności – pozostałe:

Rekomendacje

Marta, Poligon Blog:

Bardzo fajna inicjatywa. Docenia tych, którzy starają się przez cały rok, aby odciągnąć dzieci od komputerów, telewizorów, tabletów i smartfonów :)... »

Edward:

Uważam akcję za bardzo potrzebną i wpisującą się w program uswiadamiania dzieciom ich predyspozycji oraz podnoszenia świadomości własnej wartości, a właczenie do akcji rodziców zwiększy ich zainteresowanie właściwym ukierunkowaniem... »

Ewa:

super. popieram pozdrawiam Ewa... »

Wiktoria:

Witam, podoba mi się akcja, cieszę się, że w tym roku dotyczy również Warszawy. Mam nadzieję, że za rok dojdą inne miasta, bo często wyjeżdżając z dzieckiem na weekend przeszukuję różne strony www w poszukiwaniu atrakcyjnych zajęć/miejsc... »

Karola:

Niesamowita akcja! Czekamy z niecierpliwością na wyniki. Jesteśmy z Wami!... »

Justyna :

Drodzy Państwo, nie ukrywam inicjatywa wspaniała, wyróżnia ciekawe miejsca-ludzi, ale też daje znak rodzicom co gdzie się ciekawego dzieje- to bardzo pomocne:) ale - co roku wypatruję kategorii teatr i kolejny raz jest mi przykro,że... »

Czesława:

Akcja świetna. Warto nagradzać i promować wszystko to co służy dzieciom.Babcia Czesia... »

Judyta:

Wspaniała Akcja !!! Oby tak dalej :) Powodzenia i 3mam kciuki:)... »

Ewelina:

świetny pomysł. Niech te dzieci w końcu się nie nudzą! Okazuje się, że nauka i sztuka wcale nie jest nudna!... »

Renata:

Jestem rodzicem 7 latka i uczestniczę w akcji już długo, praktycznie od początku. Bardzo kształcące i przede wszystkim dziecko obywa się z muzeami i nabiera innego wyobrażenia o sztuce i zabytkach. Polecam.... »

Grażyna:

Bardzo udany pomysł.... »

Grażyna:

Nagradzanie najlepszych organizatorów zajęć dla dzieci jest OK, tylko szkoda, że mało jest zajęć darmowych dla dzieci których rodziców nie stać na opłaty... »

Wiola:

Brawo! Dzięki temu i łatwiej będzie znaleźć wartościowe zajęcia... »

Dorota:

szkoda że dotyczy tylko wybranych miast. W lublinie np mamy szkołę gotowania dla dzieci, gdzie pociechy poznają zasady zdrowego odżywania!... »

:

akcja godna naśladownictwa... »

Napisz co mylisz o akcji:
© Grupa Czas Dzieci 2019